Η παρακάτω δραστηριότητα
απευθύνεται σε παιδιά Α και Β Δημοτικού κυρίως, ούτως ώστε να έρθουν σε μια
πρώτη επαφή με τις ρυθμικές αξίες μέσα από το παιχνίδι και τη ζωγραφική.
Δημιουργούμε καρτέλες με αχρωμάτιστα ψαράκια μέσα στα οποία τοποθετούμε τα ρυθμικά σύμβολα (ολόκληρο, μισό, τέταρτο, δύο όγδοα, παύση τετάρτου). Καλό είναι τα σύμβολα να βρίσκονται μέσα σε ένα πλαίσιο ώστε τα ψαράκια να μπορούν να χρωματιστούν εύκολα μετά (π.χ. σε ένα μικρό τετραγωνάκι).
Εκτυπώνουμε αρκετές κάρτες για να μοιράσουμε στα παιδιά. Η εκτύπωση μπορεί να είναι 6 ή 9 κάρτες σε ένα Α4 έγγραφο. Σε κάθε παιδί αντιστοιχούν 5 καρτέλες, αλλά για να παίξουμε παιχνίδια και να συνθέσουμε κομμάτι θα χρειαστούμε αρκετές παραπάνω κάρτες για να τους μοιράσουμε.
Δημιουργούμε καρτέλες με αχρωμάτιστα ψαράκια μέσα στα οποία τοποθετούμε τα ρυθμικά σύμβολα (ολόκληρο, μισό, τέταρτο, δύο όγδοα, παύση τετάρτου). Καλό είναι τα σύμβολα να βρίσκονται μέσα σε ένα πλαίσιο ώστε τα ψαράκια να μπορούν να χρωματιστούν εύκολα μετά (π.χ. σε ένα μικρό τετραγωνάκι).
Εκτυπώνουμε αρκετές κάρτες για να μοιράσουμε στα παιδιά. Η εκτύπωση μπορεί να είναι 6 ή 9 κάρτες σε ένα Α4 έγγραφο. Σε κάθε παιδί αντιστοιχούν 5 καρτέλες, αλλά για να παίξουμε παιχνίδια και να συνθέσουμε κομμάτι θα χρειαστούμε αρκετές παραπάνω κάρτες για να τους μοιράσουμε.
Τι χρησιμοποιήσαμε:
o
Power Point για τη δημιουργία των Flashcards
o Εικόνες clipart από ψαράκια διαφόρων ειδών
o Ρυθμικές αξίες (μπορούμε να τις δημιουργήσουμε μόνοι μας ή
να αποθηκεύσουμε εικόνες με αυτά που θέλουμε από το διαδίκτυο. Μπορείτε να βρείτε εικόνες εδώ: Μουσικά Σύμβολα για κατέβασμα)
o Μικρές ομάδες παιδιών για τη δημιουργία μουσικών μέτρων
o Χρώματα (ξυλομπογιές κατά προτίμηση)
o Πεντάγραμμο
o Το σώμα μας
o Μουσικά όργανα
Στόχοι:
o Να παίξουν τα παιδιά με τις ρυθμικές αξίες που ήδη ξέρουν
o Να γνωρίσουν την παύση τετάρτου
o Να παίξουν και να τραγουδήσουν τις ρυθμικές αξίες
o Να τραγουδήσουν τα σύμβολα με τις ρυθμικές τους ονομασίες
(τα-α-α-α, τα-α, τα, τι-τι)
o Να μάθουν τη χρονική διάρκεια κάθε ρυθμικής αξίας
o Να προσθέσουν τις ρυθμικές αξίες
o Να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το μουσικό μέτρο
o Να συνεργαστούν ώστε να δημιουργήσουν δικές τους μουσικές
συνθέσεις
o Να διαβάσουν παρτιτούρα και να παίξουν με μουσικά όργανα
o Να ενισχυθεί η συγκέντρωση, η ακρόαση, η δημιουργικότητα
και η συνεργασία
o Να έρθουν σε επαφή με τις έννοιες της συναυλίας, του
κοινού και της ορχήστρας
o Να παρουσιάσουν τη μουσική τους στου συμμαθητές τους και
να κάνουν την πρώτη τους συναυλία
Διδακτικές ώρες:
4-5
Διαθεματικότητα:
Γλώσσα/Μαθηματικά/Μελέτη Περιβάλλοντος/Εικαστικά/Αγγλικά/Ευέλικτη Ζώνη
Πώς διδάσκουμε τη δραστηριότητα:
Δείτε τα ψαράκια μας!!!
Tips:
o Οι έννοιες
των ρυθμικών αξιών, οι παύσεις, οι διάρκειες, λέξεις όπως «παρτιτούρα», μπορεί
να ακούγονται σύνθετες για παιδιά τόσο μικρής ηλικίας, αλλά δεν θα πρέπει να μας
τρομάζουν. Σκοπός μας δεν είναι να επιμείνουμε για να τα αποστηθίσουν, αλλά να εξοικειωθούν
με αυτές από μικρή ηλικία ούτως ώστε να τα εμπεδώσουν πιο εύκολα. Με τη
συστηματική επανάληψη τέτοιων εννοιών και σε συνδυασμό με αντίστοιχες
δραστηριότητες τα παιδιά συνδέουν τη θεωρία και το λεξιλόγιο με την πράξη μέσα
από το παιχνίδι.
o Αφήνω πάντα
τα παιδιά να λειτουργούν μόνα τους στις ομάδες και παρέχω μόνο διακριτική
επίβλεψη όταν χρειαστεί. Είναι σημαντικό να κάνουν μόνα τους πρόβα γιατί έτσι τους
δίνεται η ευκαιρία να κάνουν καταμερισμό εργασίας, να παρακολουθεί το ένα το
άλλο, να αλληλοβοηθιούνται και να συνεργάζονται αρμονικά. Ο εκπαιδευτικός είναι
πάντα εκεί και παρακολουθεί ώστε να μην γίνονται λάθη στην εκτέλεση, διορθώνει
και δείχνει τον σωστό τρόπο, αλλά είναι βασικό κομμάτι της ομάδας το να
δουλέψει μόνη της.
o
Δίνοντας στα
παιδιά τη δυνατότητα να βαφτίσουν τα σύμβολα με τις νότες που θα διαλέξουν τα φέρνει
σε μια πρώτη επαφή τόσο λεκτικά όσο και ακουστικά με τους ήχους που παράγουν οι
νότες. Έτσι τα βοηθάμε να αρχίσουν σιγά σιγά να συνειδητοποιούν την διαφορετικότητα
των ήχων και να αντιλαμβάνονται τα διαφορετικά τονικά ύψη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου