Σάββατο, 12 Μαρτίου 2016

Μαθαίνοντας το ρυθμό με τη βοήθεια των φρούτων



Τα μικρότερα παιδιά του Δημοτικού (πολλές φορές και τα μεγαλύτερα!) δυσκολεύονται να αντιληφθούν πρακτικά τις ρυθμικές αξίες. Με τη βοήθεια γνωστών φρούτων και flashcards που δημιουργήθηκαν στο power point μαθαίνουμε πρώτα με παλαμάκια και τραγούδι και στη συνέχεια με τα μουσικά όργανα να διαβάζουμε τις περισσότερες ρυθμικές αξίες. Τις καρτέλες μπορείτε να τις φτιάξετε πολύ εύκολα, εάν όμως δυσκολεύεστε ή έχετε απορίες μπορώ να σας βοηθήσω.


Τι χρησιμοποιήσαμε:

o   Power Point για να φτιάξουμε τα Flashcards
o   Εικόνες φρούτων (φρουτοσαλάτα, μήλο, σύκο, πορτοκάλι,)
o   Το σώμα μας
o   Μουσικά όργανα (Orff και φλογέρες) 


Στόχοι:

o   Να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με τις βασικές ρυθμικές αξίες
o   Να μπορέσουν να παίξουν και να συλλαβίσουν τις ρυθμικές αξίες
o   Να έρθουν σε επαφή με τα μουσικά σύμβολα
o   Να γνωρίσουν την παρτιτούρα
o   Να δημιουργήσουν δικούς τους ρυθμικούς συνδυασμούς και παρτιτούρα
o   Να συνεργαστούν σε μικρές ομάδες δημιουργώντας το δικό τους ρυθμικό κομμάτι
o   Να έρθουν σε επαφή με πιο σύνθετους ρυθμικούς συνδυασμούς

Διαθεματικότητα:

Γλώσσα/Μαθηματικά/Μελέτη Περιβάλλοντος/Εικαστικά/Αγγλικά
/Ευέλικτη Ζώνη (Σώμα, υγεία κτλ.)


Πώς διδάσκουμε τη δραστηριότητα:

1.    Δείχνουμε στα παιδιά τις καρτέλες που έχουν μόνο τα φρούτα, τις μοιράζουμε και τις περιγράφουμε.
2.    Αν έχουμε τη δυνατότητα εκτυπώνουμε τις καρτέλες σε μικρό μέγεθος (π.χ. 6 ή 9 εικόνες σε μία σελίδα Α4) ώστε να τις έχουν στο φάκελό τους.
3.    Αφήνουμε τα παιδιά να πουν όπως νομίζουν ρυθμικά τα φρούτα με ή χωρίς παλαμάκια ( βοηθάει εάν έχουμε ήδη δουλέψει παιχνίδι γνωριμίας όπου λέμε ρυθμικά τα ονόματα της ομάδας μας).
4.    Στη συνέχεια λέμε εμείς ρυθμικά τα φρούτα χρησιμοποιώντας διαφορετικές ρυθμικές αξίες για κάθε φρούτο και τα παιδιά επαναλαμβάνουν.
5.    Στα φρούτα αντιστοιχεί το ολόκληρο, στο μήλο το μισό, στο σύκο το τέταρτο και στο πορτοκάλι το όγδοα.
6.    Παίζουμε με παλαμάκια τα φρούτα χτυπώντας κατάλληλα τις ρυθμικές αξίες και τα παιδιά επαναλαμβάνουν συλλαβίζοντας τις λέξεις. 
7.    Δείχνουμε τις καρτέλες που περιλαμβάνουν τα φρούτα και τις ρυθμικές αξίες μαζί και τους εξηγούμε ότι μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αυτά τα μουσικά σύμβολα για να δείξουμε στη μουσική αυτό που παίζουμε και τραγουδάμε.
8.    Αφού μάθουν καλά να τραγουδάνε και να παίζουν τις καρτέλες μπορούμε να αντικαταστήσουμε τα παλαμάκια με μουσικά όργανα. 



Παράδειγμα συλλαβισμού των φρούτων:

Φρού-ου-ου-ου Τα-α-α-α (Δύο Ολόκληρα)
Μη-η Λο-ο Μη-η Λο-ο (Δύο Μισά)
Σύ-κο Σύ-κο Σύ-κο Σύ-κο (Τέσσερα Τέταρτα)
Πορ-το-κά-λι Πορ-το-κά-λι Πορ-το-κά-λι Πορ-το-κά-λι (Οκτώ Όγδοα)

Tip: Για να μπορέσουν τα παιδιά να συνδέσουν τη διαφορά ανάμεσα στο πόσες φορές χτυπάμε και στο πόσο διαρκεί ο ήχος χρησιμοποιούμε τα παλαμάκια και στη συνέχεια ανοίγουμε τα χέρια μας με κινήσεις ανάλογα με το πόσο διαρκεί ο ήχος.
Στο Ολόκληρο χτυπάμε μία φορά και τους 3 επόμενους χρόνους ανοίγουμε σε έκταση τα χέρια λίγο λίγο μέχρι να συμπληρώσουμε τους 4 χρόνους.
Στο Μισό χτυπάμε μία φορά τα χέρια και το 2ο χρόνο κάνουμε κίνηση ανοίγοντας τα χέρια μας.


Όταν τα παιδιά μάθουν καλά τις βασικές ρυθμικές αξίες στη συνέχεια μπορούμε να προχωρήσουμε σε πιο πολύπλοκα ρυθμικά σχήματα. Στα flashcards χρησιμοποιήσαμε τον ανανά για να περιγράψουμε δυο όγδοα και ένα τέταρτο, το σταφύλι για να περιγράψουμε ένα τέταρτο και δύο όγδοα και τα βύσσινα για να περιγράψουμε το τρίηχο.
Τέλος, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τις καρτέλες σε συνδυασμούς για να παίξουν τα παιδιά ένα ρυθμικό κομμάτι και να έρθουν σε επαφή με την έννοια της παρτιτούρας.
Ακόμα καλύτερα, μπορούν τα ίδια τα παιδιά να χρησιμοποιήσουν τις δικές τους καρτέλες για να φτιάξουν το δικό τους ρυθμικό κομμάτι μόνα ή σε μικρές ομάδες.

Δείτε το Video με τα πρωτάκια που παίζουν τις βασικές ρυθμικές αξίες καθώς και τις κάρτες με τα φρούτα!








 



































2 σχόλια:

  1. Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ πολύ! Έμπνευση υπήρξε και το Blog σου μεταξύ άλλων :) Κάνεις εξαιρετική δουλεία συγχαρητήρια!

      Διαγραφή