Τετάρτη 16 Μαρτίου 2016

Ρυθμικός πολύχρωμος χαρτετός


   Φέτος κατασκευάσαμε έναν πολύχρωμο ρυθμικό χαρταετό που δεν πετάει, αλλά μπορεί να διακοσμήσει όμορφα την τάξη, το δωμάτιο ή το σπίτι. Είχαμε ήδη δουλέψει τις ρυθμικές αξίες, οπότε ήταν μια θαυμάσια ευκαιρία να τις θυμηθούμε μέσα από ένα κατασκευαστικό παιχνίδι πρόσθεσης και χρωμάτων. Τα παιδιά ευχαριστήθηκαν πολύ με το δημιούργημά τους και ένιωσαν περήφανοι και ικανοί μικροί μουσικοί που μπόρεσαν να τον χρωματίσουν με επιτυχία! 

   Ταυτόχρονα μιλήσαμε για τις Απόκριες, τη σχέση τους με την αρχαιότητα, τα ήθη και έθιμα αυτής της περιόδου, τα σκωπτικά τραγούδια, ακούσαμε και τραγουδήσαμε «αθώα» τραγούδια όπως το «Παντρεύουνε τον Κάβουρα», «Ο Χαραλάμπης»«Τα Καβουράκια» και «Στης ακρίβειας τον καιρό»  και διασκεδάσαμε όσο φτιάχναμε το χαρταετό μας.




Τι χρησιμοποιήσαμε:

o   Σχέδιο χαρταετού σε χαρτί Α4 με 
γεωμετρικά σχέδια και ρυθμικές αξίες
o   Ξυλομπογιές
o   Ψαλίδια/Κόλλες
o   Καλαμάκια πλαστικά
o   Μαλλί/σερπαντίνες/κλωστές/υφάσματα/χαρτί γκοφρέ κ.α.

Στόχοι:

o   Εξάσκηση των ρυθμικών αξιών
o   Επαφή με ήθη και έθιμα της Σαρακοστής/Αποκριάς
o   Ενίσχυση των κινητικών δεξιοτήτων
o   Συλλογική δουλειά και συνεργασία
o   Διασκέδαση!

Διδακτικές ώρες:

1-2 
(στις πολύ μικρές τάξεις ίσως και 3)

Διαθεματικότητα:

Εικαστικά/Ιστορία/Ευέλικτη Ζώνη/Μαθηματικά/Γλώσσα/Θρησκευτικά

Πώς διδάσκουμε τη δραστηριότητα:

1.    Εκτυπώνουμε τους χαρταετούς σε χαρτιά Α4 και τα μοιράζουμε στα παιδιά. Το πατρόν μπορούμε να το κατασκευάσουμε μόνοι μας στο Power Point ή αν θέλετε μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτό που σας δίνω έτοιμο. Στο πλάι σημειώνουμε τις οδηγίες με τους αριθμούς και τα χρώματα που τους αντιστοιχούν.

                                                                                   Free Kite Pattern
                         

2.    Οι χαρταετοί μας μπορούν να έχουν παραλλαγές ανάλογα με τις τάξεις στις οποίες απευθυνόμαστε και την ύλη που έχουμε διδάξει. Επίσης μπορούμε να φτιάξουμε 3-4 διαφορετικές παραλλαγές χρωμάτων/σχεδίων ώστε να μην έχουν όλα τα παιδιά πανομοιότυπους χαρταετούς!

3.    Εξηγούμε ότι σε κάθε μικρό σχήμα υπάρχουν ρυθμικές αξίες μόνες τους ή προστιθέμενες με κάποιες άλλες. Κάθε σχήμα, λοιπόν, αντιστοιχεί σε έναν αριθμό. Για να τον βρουν θα πρέπει να θυμούνται πόσο κρατάνε οι ρυθμικές αξίες και να τις προσθέσουν όποτε τους ζητείται.

4.    Κάθε αριθμός αντιστοιχεί σε ένα χρώμα, έτσι θα δημιουργηθεί ένα πολύχρωμο αποτέλεσμα. Τα φιογκάκια που θα στολίσουν το καλαμάκι μας μπορούν να χρωματιστούν ελεύθερα με ό,τι χρώματα ή σχέδια επιλέξουν τα παιδιά. Καλό θα είναι να χρησιμοποιήσουμε ξυλομπογίες αντί για μαρκαδόρους για να φαίνονται τα σύμβολα που έχουμε σχεδιάσει. Επιβλέπουμε τη διαδικασία για να μη γίνουν λάθη. Προσωπικά τους αφήνω να συνεργάζονται και να βοηθάνε όποιο συμμαθητή της ομάδας τους δυσκολεύεται. Επίσης στις μικρές τάξεις ή αν η ύλη που έχει διδαχθεί είναι πολύ πρόσφατη, γράφω στον πίνακα πόσο διαρκεί κάθε ρυθμική αξία.

5.    Αφού τα παιδιά τελειώσουν με τα χρώματα, πρέπει να κόψουν περιμετρικά το χαρταετό, αλλά και τα φιογκάκια. Κολλάμε το χαρταετό στο καλαμάκι (με προσοχή να μην είναι αναποδογυρισμένος!) και βάζουμε τα φιογκάκια πάνω στο καλαμάκι. Τοποθετούμε την κόλλα στο χαρτί και όχι στο καλαμάκι γιατί δεν θα κολλήσει σωστά. Απλώνουμε την κόλλα στην πλάτη του χαρταετού, από τη μέση και προς τα κάτω για να είναι σταθερός. Μετά μπορούμε να στολίσουμε με ουρές σε όποια σημεία θέλουμε.

     Έτοιμος! 

                 

Tips:
o   Αν έχουμε λίγα παιδιά ή μόνο ένα τμήμα μπορούμε να εκτυπώσουμε το σχέδιο σε λεπτά χαρτονάκια Α4 για πιο σταθερό αποτέλεσμα.

o   Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε νότες, ενδείξεις δυναμικής ή ό,τι άλλο θέλουμε εκτός από ρυθμικές αξίες!

o   Ο ίδιος χαρταετός μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε άλλα μαθήματα με διαφορετικές αντιστοιχίες, ανάλογα με το αντικείμενο (π.χ. πολλαπλασιασμός, ρήματα, κεφαλαία και μικρά γράμματα κτλ.)

o   Τα πρωτάκια, και πιο σπάνια τα δευτεράκια, δυσκολεύονται με τη διαδικασία συναρμολόγησης του χαρταετού. Έτσι πρέπει να διαλέξουμε αν θα αφιερώσουμε περισσότερο διδακτικό χρόνο στη δραστηριότητα για να το κάνουν μόνα τους ή αν θα το κάνουμε εμείς.

o   Στην τάξη διαθέτω ένα θρανίο ως πάγκο εργασίας όπου υπάρχουν όλα τα υλικά που χρειάζονται τα παιδιά σε συγκεκριμένες θέσεις. Από την αρχή εξηγώ που βρίσκεται το κάθε τι και τους εξηγώ ακριβώς ποια σειρά θα πρέπει να ακολουθήσουν. Κάποιες φορές δυσκολεύονται λίγο, αλλά το μαθαίνουν εύκολα. Συνήθως όταν με ρωτάνε πού βρίσκεται κάτι δεν απαντάω, αλλά τα παραπέμπω στο να ψάξουν μόνα τους ή να ζητήσουν βοήθεια από κάποιο συμμαθητή τους. Θεωρώ ότι με αυτόν τον τρόπο καλλιεργείται η υπευθυνότητα, ενισχύεται η συγκέντρωσή και η κρίση τους και είναι ένας κατάλληλος τρόπος για να αναπτύσσεται η αίσθηση ανεξαρτησίας.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου