Δευτέρα, 14 Μαρτίου 2016

Μαθαίνοντας τις μουσικές φόρμες (Κατασκευή Flashcards και παιχνίδι αναγνώρισης)

    Διαβάζοντας εδώ "Παίζω με Μουσική" για διάφορες δραστηριότητες που έχουν στόχο την εκμάθηση της μουσικής φόρμας, κατασκεύασα κάρτες ούτως ώστε πριν διαβάσουμε τις γραφικές παρτιτούρες και παίξουμε/χορέψουμε τις μουσικές φράσεις να έχουμε κατανοήσει σωστά τις διαφορετικές μουσικές μορφές. Στη συνέχεια παίξαμε παιχνίδι συνδυασμού των ρυθμικών φράσεων με στόχο την αναγνώριση της μουσικής φόρμας J



Τι χρησιμοποιήσαμε:

o   Power Point για να δημιουργήσουμε τις κάρτες
o   Διαφορετικά σχέδια για να καθορίσουμε τα Α – Β – Γ – Δ κτλ.
o   Ρυθμικά ή μελωδικά όργανα
o   Ξυλομπογιές/Πεντάγραμμο


Στόχοι:

o   Να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με τις μουσικές φόρμες
o   Η κατανόηση του μοτίβου
o   Η αναγνώριση ρυθμικών φράσεων
o   Η ενίσχυση της ενεργητικής ακρόασης
o   Η ενίσχυση της συγκέντρωσης και της συνεργασίας
o   Ο συναγωνισμός και το παιχνίδι


Διδακτικές ώρες:

1-2


Διαθεματικότητα:

Μαθηματικά/Εικαστικά/Ευέλικτη Ζώνη


Πώς διδάσκουμε τη δραστηριότητα:


   1.    Δημιουργούμε στο Power Point κάρτες με διαφορετικά
    σχέδια (κύκλος, τρίγωνο, τετράγωνο κτλ.) 

   2.    Σε κάθε κάρτα αντιστοιχεί ένα γράμμα (Α, Β, Γ, Δ) και ένα χρώμα.

   3.    Μπορούμε να δημιουργήσουμε δύο διαφορετικές εκδοχές στο Power Point, μία με χρώμα και μία χωρίς. Οι χρωματιστές καρτέλες μπορούν να εκτυπωθούν σε μέγεθος Α4 ή Α5 (δύο κάρτες σε μία Α4) και να πλαστικοποιηθούν για δική μας χρήση και παρουσίαση στα παιδιά. Οι ασπρόμαυρες μπορούν να εκτυπωθούν σε μέγεθος 6 ή 9 κάρτες σε μία Α4 με στόχο να τις χρωματίσουν τα παιδιά.

   4.    Φτιάχνουμε κάρτες με τις διαφορετικές μουσικές φόρμες που θέλουμε να διδάξουμε (Α, ΑΒ, ΑΒΑ, ΑΑ’Α’’, ΑΒΓ, ΑΒΑΓΑΔ κτλ.). Συμπληρώνουμε τις οδηγίες για το χρωματισμό των καρτών (κύκλος=κόκινο, τρίγωνο=πράσινο, τετράγωνο=μπλε κτλ.)

   5.    Μοιράζουμε τις καρτέλες στα παιδιά και συζητάμε για αυτό που βλέπουμε, τα διαφορετικά σχήματα, τα χρώματα, τι μπορεί να σημαίνει αυτό, τι αντιλαμβάνονται εκείνα κτλ.

   6.    Εξηγούμε την έννοια του μοτίβου, της φράσης και της επανάληψης στη μουσική με πολύ απλό τρόπο. Μπορούμε να συζητήσουμε με το δάσκαλο της τάξης και να χρησιμοποιήσουμε παραδείγματα από τα μαθηματικά, τα εικαστικά ή τη γλώσσα για να δείξουμε τι εννοούμε. 

    π.χ. " Πήγα στο παζάρι" =Α
           "Χτες το απόγευμα" = Β
           "Μαζί με τη Μαρία" = Γ
         
        Πήγα στο παζάρι χτες το απόγευμα μαζί με τη Μαρία = ΑΒΓ






http://www.stylepinner.com/math-patterns-line-dry/bWF0aC1wYXR0ZXJucy1saW5lLWRyeQ/


http://prek-8.com/math/patterns.php


http://www.math-salamanders.com/free-kindergarten-worksheets.html


   7.  Με ξυλομπογιές τα παιδιά χρωματίζουν σύμφωνα με τις οδηγίες τις κάρτες με τα σχέδια και τους συνδυασμούς. Τονίζουμε ότι τα Α-Α΄-Α΄΄-Α΄΄΄μοιάζουν αλλά δεν είναι ίδια οπότε δεν θέλουν τα ίδια χρώματα! Κολλάμε τις κάρτες στο Πεντάγραμμό μας σε μορφή βιβλίου (με συρραπτικό) ή τη μία δίπλα στην άλλη ξεκινώντας πάντα από την πιο απλή μορφή (Α) μέχρι την πιο σύνθετη (π.χ. ΑΒΑΓΑΔΑ)



   8. Στη συνέχεια γράφουμε στον πίνακα 3 διαφορετικές μουσικές φράσεις που ονομάζουμε Α, Β, Γ και Δ. Οι φράσεις μπορεί να είναι διαφορετικού μεγέθους ανάλογα με την τάξη στην οποία απευθυνόμαστε (π.χ. στις τάξεις Α-Β χρησιμοποιούμε ένα ή δύο μέτρα σε κάθε φράση).

8 9. Παίζουμε και τραγουδάμε τις φράσεις μία-μία μαζί με τα παιδιά για να τις ακούσουν και να τις εμπεδώσουν. Χρησιμοποιούμε τις συλλαβές τα, τι-τι κτλ. που έχουμε ήδη διδάξει. Στη συνέχεια παίζουμε τις μουσικές φράσεις μπερδεμένα, μία όμως κάθε φορά, περιμένοντας από τα παιδιά να τις αναγνωρίσουν. 

   10. Έπειτα μπορούμε να παίξουμε διαφορετικούς συνδυασμούς φράσεων με στόχο τα παιδιά να αναγνωρίσουν τους συνδυασμούς που κάνουμε και να διαλέξουν από τις κάρτες τους αυτή που πιστεύουν ότι είναι η σωστή. Μόλις την βρουν σηκώνουν την επιλογή τους ψηλά και κερδίζουν (ή χάνουν) πόντους! Το ίδιο παιχνίδι μπορεί να λειτουργήσει και σε ομαδικό επίπεδο. Σε παραλλαγή, μπορούμε να καλούμε παιδιά που θα παίζουν δικούς τους συνδυασμούς με τις φράσεις που υπάρχουν, ούτως ώστε να γίνεται και πρακτική εξάσκηση. 

          Δείτε παραδείγματα από κάρτες που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε:



  
























Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου