Παρασκευή 1 Απριλίου 2016

Χορεύοντας στο ρυθμό της μουσικής (Κινούμαστε/Ζωγραφίζουμε/Φτιάχνουμε ιστορίες)

Image courtesy of debspoons at FreeDigitalPhotos.net

Ένας στόχος του σχολείου είναι να βοηθάει τα παιδιά να ανακαλύπτουν τον εαυτό τους, να εξοικειώνονται με το σώμα και τις κινήσεις τους και να διασκεδάζουν ενώ ταυτόχρονα κινούνται στο χώρο. Μέσα από διάφορες μουσικοκινητικές δραστηριότητες τα παιδιά αποκτούν ευλυγισία, πλαστικότητα στην κίνησή τους, απελευθερώνονται, γίνονται δημιουργικά, εκφράζονται και απεγκλωβίζουν τη φαντασία τους.

 Διαπιστώνω ότι είναι κάτι το οποίο έχουν απόλυτα ανάγκη, ειδικά όταν είναι αναγκασμένα να κάθονται επί ώρες σε ένα γραφείο/θρανίο/υπολογιστή... Το αστικό περιβάλλον, άλλωστε, δεν βοηθάει ιδιαίτερα στην αίσθηση ελευθερίας που τόσο πολύ χρειάζεται να αισθανθούν! Στην πολύ όμορφη σελίδα The Singing Fish βρήκα μια μουσικοκινητική δραστηριότητα που μπορεί να βοηθήσει τους μικρούς μαθητές να ανακαλύψουν τις διαφορετικές δυναμικές του ήχου (ένταση, ταχύτητα, ύφος κτλ.), να έρθουν σε επαφή με πολύ γνωστά κομμάτια κλασσικής μουσικής και να αφήσουν τη φαντασία τους ελεύθερη μπαίνοντας σε ρόλους και δημιουργώντας πλάσματα που θέλουν να υποδυθούν.
Διαβάστε το άρθρο εδώ






Τι χρησιμοποιήσαμε:

o   Ηχογραφημένη μουσική

o   Αρκετό ελεύθερο χώρο για να μπορούν να κινηθούν τα παιδιά
 (εάν χρειαστεί μπορούμε να μετακινήσουμε τα θρανία ώστε να δημιουργήσουμε το χώρο που θέλουμε)

          o   Πολύ απλά υλικά(π.χ. ύφασμα γάζα, καρέκλες, χαρτόνια κτλ.) για να δημιουργήσουμε τα «θέματα» που θέλουμε να βάλουμε σε κάθε κομμάτι μουσικής

Στόχοι:

o   Γνωριμία και εξοικείωση με το σώμα μας
o   Αίσθηση ελευθερίας κινήσεων
o   Ευλυγισία και πλαστικότητα κινήσεων
o   Να γνωρίσουμε τις δυναμικές του ήχου
o   Επαφή με τους 4 κινητικούς παράγοντες (Βάρος, Χώρος, Χρόνος, Ροή)
o   Να ακούσουμε και να ακολουθήσουμε το ρυθμό
o   Να προσαρμόσουμε την κίνησή μας στο ρυθμό
o   Επαφή με κομμάτια κλασσικής μουσικής
o   Δημιουργικότητα και φαντασία

Διαθεματικότητα:

Θέατρο/Ξένες Γλώσσες/Γυμναστική/Εικαστικά

Διδακτικές ώρες:

2-3 
(ανάλογα με τον αριθμό δραστηριοτήτων που θέλουμε να προσθέσουμε!)

Ας παίξουμε!

      1.    Τα κομμάτια που θα χρησιμοποιήσουμε πρέπει να έχουν έντονες διαφορές μεταξύ τους ως προς την ταχύτητα, την ένταση ή το ύφος. Τα παρακάτω έργα είναι ωραίες επιλογές, αλλά μπορούμε να τα διαφοροποιήσουμε βάζοντας δική μας μουσική! Μπορούμε να ακούσουμε πρώτα τα έργα και ύστερα να συζητήσουμε τι ρόλους θα διαλέξουμε ή να προτείνουμε εμείς απευθείας κάποιες επιλογές και να βάλουμε το κομμάτι χωρίς να το έχουν ακούσει πριν. Θα μπορούσαμε, επίσης, να χρησιμοποιήσουμε και απλά αντικείμενα ή υλικά για να εμπλουτίσουμε τους ρόλους, να χωρίσουμε τα παιδιά σε ομάδες με διαφορετικά θέματα ή να ετοιμάσουμε μαζί τους μια μικρή ιστορία παντομίμας σχετική πάντα με το ύφος της μουσικής.

      2.    Αφού παίξουμε και κινηθούμε μπορούμε να συζητήσουμε για τις διαφορές που ακούσαμε στη μουσική και να εισάγουμε κάποιες έννοιες δυναμικής (π.χ. forte, piano, allegro ή με απλές λέξεις δυνατά, χαμηλά αργά, γρήγορα κτλ.), να μιλήσουμε για τα μουσικά όργανα που ακούσαμε και να δούμε εικόνες από αυτά.
    
      3.    Στη συνέχεια μπορούμε να ξαναβάλουμε τα κομμάτια μουσικής και να ζωγραφίσουμε σε χαρτί του μέτρου ή χαρτιά Α4 τις εικόνες που σκεφτήκαμε ακούγοντας τη μουσική. Οι εικόνες μπορεί να έχουν σχέση με τους ρόλους που είχαμε παίξει ή να είναι κάτι καινούργιο! Το αφήνουμε στη φαντασία των παιδιών…
   
     4.    Τέλος, μπορούμε να δημιουργήσουμε μια ιστορία έχοντας ακούσει, κινηθεί και ζωγραφίσει τη μουσική μας. Τι ιστορία μπορούμε να φτιάξουμε ακούγοντας το In the Hall of the Mountain King;; Σε κύκλο ένα παιδί ξεκινάει την ιστορία λέγοντας 1-2 προτάσεις. Το επόμενο παιδί συνεχίζει την ιστορία προσθέτοντας προτάσεις. Συνεχίζουμε μέχρι να τελειώσει ο κύκλος ή όσο χρειαστεί για να ολοκληρωθεί η ιστορία μας!


   Tip:

   Μπορούμε να κάνουμε αυτή τη δραστηριότητα προσαρμόζοντάς την σε αυτό που θέλουμε να διδάξουμε. Για παράδειγμα να χρησιμοποιήσουμε αγγλικές λέξεις όπως fast, slow, light, heavy, loud, soft κ.α., να μιλήσουμε για τις εποχές ή τα καιρικά φαινόμενα (βροχή, χιόνι, λιακάδα κτλ., να μάθουμε για τα ζώα και οτιδήποτε άλλο σκεφτούμε. Μπορούμε επίσης να δημιουργήσουμε εικόνες ή ιστορίες σχετικές με όλα τα παραπάνω αντικείμενα ή αυτά που θα έχουμε σκεφτεί. Η σύνδεση μιας έννοιας με ήχους, κινήσεις και εικόνες βοηθάει πολύ στην αφομοίωση της και αυτή η δραστηριότητα μπορεί να μας βοηθήσει σε αυτό! 





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου